Van Chefchaouen tot Meknés

30 september 2008 - Meknes, Marokko

Chefchaouen is vooral bekend om zijn mooie medina met in alle tinten blauwgeverfde steegjes. De stad ligt in een dal tussen twee bergen van het Rif gebergte. We hebben onze dag dan ook gevuld met rond te kuieren (en soms ook een beetje te verdwalen) in de smalle straatjes en een korte wandeling te maken in de omringende bergen. In het eerste deel van de handleiding van de kifmannen stond blijkbaar geschreven om wandelende toeristen op te wachten in deze bergen. Maar ze hadden dus weinig succes.
Nog even nagenoten van de zon op het terrasje aan ons pension.
Tot nu toe hebben we ons (lees Mayke) nog goed weerstand kunnen bieden aan onze koopdrift. Op een zakje kruiden en enkele biologische zeepjes na.

Dinsdag weer vroeg opgestaan om op tijd in Meknés te kunnen zijn en op de weg er heen tijd te hebben om de oude Romeinse site van Volubilis aan te doen. Iets voor de middag in deze laatste aangekomen en er een tweetal uren vertoefd. Wat onthouden we ... brandende zon, mooie mozaïeken, heel grote vindplaats en schitterende ligging. Efeze heeft toegegeven wel een grotere indruk op ons achtergelaten, maar toch is een bezoekje aan deze site zeker de moeite waard.
Nadien was het nog een dik half uurtje rijden tot Meknes. Na slechts tweemaal de weg te hebben moeten vragen onze wagen geparkeerd vlak buiten de muren van de oude medina. Te voet de medina binnengetrokken naar Ryad Bahia. Een prachtig huis vlak in het midden van de Medina. Toegeven, niet goedkoop, maar wel de moeite waard.
Ondertussen hebben we hier al even de sfeer opgesnoven. Morgen plannen we het echte bezoek aan de stad en overmorgen dan op weg naar Fés.

Groetjes,
Mayke en Jan

1. Van Hecke Bjorn:
    4 oktober 2008
    Hallo schatjes!
    We hebben juist jullie berichtjes gelezen Het lijkt jullie erg te bevallen ,het ziet er ook prachtig uit zeker met zo'n mooi weer. Hier is 't wat anders regen wind koud....ENFIN TREK ER JULLIE NIETS VAN AAN.Amuseer jullie maar en wees voorzichtig.Morgen komt moe eten en maandag trekken we naar de zee voor drie dagen.Nog een dikke knuffel van ons allemaal,hou jullie gezond en nog een leuke reis.Moeke & Papa & Björn.
  2. Tine & Wouter:
    7 oktober 2008
    Helaba!

Hoe is het daar ondertussen in Marokko? Hebben jullie ondertussen Fez al bezocht, en/of zijn jullie al aan de trektocht begonnen?
    Jullie verhaal is natuurlijk heel herkenbaar voor mij. De mooie moskee in Casablanca, de blauwe huisjes in Chefchaouen en het verbranden in Volubilis :)
    In België is het vooral slecht weer, en krijgen we de ene bankcrisis na de andere... maar daar moeten jullie gelukkig voorlopig nog niet aan denken!
    Alé, het amusement daar nog en geniet nog van het mooie Marokko.

Groetjes
    Tine & Wouter
  3. Van Hecke Bjorn:
    11 oktober 2008
    Hallo Mayke & Jan

Hoe gaat het ginder met jullie Eigenlijk maak ik me een beetje zorgen om het uitblijven van een berichtje.hier alles in orde!Mooi weer(21gr)Morgen eens gaan fietsen naar Balegem.We zijn maandag met de moe naar zee geweest tot woensdag.toffe studio met zicht op zee!wandeling gemaakt maar dat mag echt niet ver meer zijn.Ze gaat toch achteruit dat moeten we toch vaststellen Ook eens lekker gaan eten in oostende met moe en Danny &wey.Heb ook mooi hoedje met sjaal gevonden in unno.Hopende op nieuws nog dikke knuffel van ons allemaal.
  4. Mia Mahieu:
    13 oktober 2008
    Hallo Jan en Mayke,

Hoe gaat het nog met jullie? Graag hadden wij (en familie Mayke ook) eens wat nieuws over jullie gehad. Jan, wil je mij de terugvluchtgegevens voor vrijdag doorsturen? Nog verder prettige vakantie!Kusjes mama Mia