Van Casablanca tot Chefchaouen

29 september 2008 - Chefchaouen, Marokko

Hier zijn we dan, voor de allereerste keer met een kort reisverslagje van de eerste reisdagen.
Zoals we de ouders al laten weten hebben zijn we goed aangekomen in Cassablanca, enkele dagen geleden. Goede vlucht gehad, met maar een half uurtje vertraging geland en dan op zoek gegaan naar een huurauto. Dit heeft even wat voeten in de aarde gehad (= tijd gekost). Het was dan ook onze eerste maal dat we een auto huren en we wouden geen kat in een zak kopen. Uiteindelijk gekozen voor een Dacia Logan. Een gloednieuwe auto. Slechts 20 km gereden volgens de verkoper, 9000 volgens de teller ... dus deze zou toch moeten volstaan voor onze rondrit.
Juist bij valavond Casablanca binnengereden, waar we na slechts éénmaal de weg gevraagd te hebben ons aangeduid hotelletje gevonden hebben... Hotel Sevilla. Reeds een paar maal kennisgemaakt met de Marrokaanse rijstijl, .. alle 'stijl' ... allesbehalve eigenlijk.
Gelukkig was het rond etenstijd dat we Casablanca binnengereden zijn, want enkele uren later verbaasden we ons over de metamorphose die de stad had doorgemaakt. Volk overal ... echt koppen lopen ... daar waar deze straten enkele uren voorheen nog volledig leeg waren. We hebben ons even in de massa gemengd, een lekkere visschotel gegeten en op tijd ons bedje in gekropen.

Volgende dag in alle vroegte opgestaan om op tijd te zijn voor de eerste rondleiding in de moskee Hassan II. Zoals het ons betaamt net op tijd om aan te sluiten bij de Franse groep. Gelukkkig loopt de Marokkaanse tijd meer gelijk met de onze ;o)
Deze moskee is echt een prachtig bouwwerk waarvan de pracht en praal te vergelijken is met deze van de basilieken in Rome. Rond de moskee armoede troef.
Rond de middag Casablanca achter ons gelaten en ons met ware doodsverachting in het verkeer gestort voor een 350 km lange tocht naar Chefchaouen. Het zijn er uiteindelijk iets meer geworden wegens de slechte Marrokaanse bewegwijzering ... niet omdat wij niet kunnen kaartlezen natuurlijk.
Bij valavond Chefchaouen binnengereden, hotelletje gevonden en iets gaan eten op het centrale 'Duivenplein'.